Hogyan kommunikáljunk a szoftver fejlesztőkkel?

0 Shares
0
0

Magam is nehezen kommunikálok az emberekkel és ugyanezt a nehézséget látom a szoftver fejlesztő kollégáimnál is. A fejlesztő kollégáimmal kialakított kommunikáció során a fejemben felprogramozott algoritmust szeretném most megosztani veletek.

A kommunikáció létfontosságú készség minden fejlesztő számára, akár csapatban, akár nyílt forráskódú projekteken dolgozik, akár másokkal osztja meg a kódját. De hogyan tudunk hatékonyan kommunikálni a fejlesztőkkel? Még inkább hogyan tudnak egymás közt hatékonyan kommunikálni a fejlesztők eltérő háttérrel, preferenciákkal és stílussal? Fejlesztő vagy? Ebben a cikkben néhány technikát találhatsz a sikeres kommunikációhoz.

fejleszto_neon.jpg

Válassz megfelelő kommunikációs csatornát!

A kommunikáció kontextusától és céljától függően különböző csatornák közül kell választani, például e-mail, chat, video hívás vagy megosztott munkával, mint pl. a kódellenőrzés. Minden csatornának megvannak a maga előnyei és hátrányai, ezért olyan tényezőket kell figyelembe venni, mint a sürgősség, az egyértelműség, a visszajelzés és a hangnem. Például az e-mail jó a hivatalos és részletes üzenetekhez, de nem biztos, hogy ideális a gyors kérdésekhez vagy sürgős problémákhoz. A chat kényelmes és informális, de zavaró és széteső is lehet. A video hívás nagyszerű személyes és közös beszélgetésekhez, de időbeosztást és előkészületeket igényelhet. A kódellenőrzés hasznos a kód megosztására és minőségének javítására, de konstruktív kritikát és konfliktusmegoldást is magában foglalhat.

Az is fontos, hogy felismerjük annak a személynek a preferenciáit, akivel kommunikálni szeretnénk. Egyesek utálják a telefonhívásokat, míg mások élvezik azokat, és hasonló jelenség figyelhető meg a szöveges üzenetek, a csevegések, a video hívások és gyakorlatilag minden más kommunikációs csatorna esetében is. Ha van egy társ fejlesztő, aki gyorsan válaszol a Discordon, de nem ellenőrzi az e-mailjeit, akkor tölthetünk ugyan azzal időt, hogy megpróbáld megváltoztatni ezt a személyt, vagy csak inkább alkalmazkodjunk ahhoz, amiben ő jól érzi magát. Ez a hozzáállás hosszú távon gyakran jobb. Az embereknek sokféle okból vannak szokásaik, amelyek közül néhányat talán nem értünk teljesen. De ha megértjük, hogy mik ezek, még ha nem is tudjuk, hogy MIÉRT vannak, akkor produktívan és hatékonyan tudunk velük dolgozni.

Használj világos és következetes nyelvezetet!

Amikor fejlesztőkkel kommunikálunk, világos és következetes nyelvet kell használni, amely közvetíti az üzenetedet, és elkerüli a kétértelműséget vagy a félreérthetőséget. Ez azt jelenti, hogy megfelelő terminológiát, nyelvtant, helyesírást és írásjeleket használj, valamint kövesd az általános konvenciókat és szabványokat. Például kódíráskor értelmes és következetes változóneveket, megjegyzéseket és dokumentációt kell használni. Amikor egy fogalmat magyarázunk, használjunk példákat, analógiákat és ábrákat. Kérdések feltevésekor vagy megválaszolásakor elegendő kontextust, részleteket és hivatkozásokat kell megadni. Amikor visszajelzést adunk, legyünk konkrétak, építő jellegűek és tisztelettudóak.

Míg a fejlesztők gyakran a technikai készségekre összpontosítanak – és jó okkal -, a kommunikációs készségeket sem szabad figyelmen kívül hagyni. Igaz, hogy a cég megbánhatja, ha egy jól beszélő, de hozzá nem értő programozót vesz fel, de az is igaz, hogy a goromba, de technikailag komoly tudású fejlesztő lehet egy csoport kommunikációból fakadó kitaszított kárvallottja. Ne úgy tekintsünk a kommunikációra, mint szükséges rosszra, hanem mint a professzionális szoftverfejlesztői munkánk fontos részére. Nagyszerű dolog, hogy a fejlesztők folyamatosan fejlesztik a technikai készségeiket, például új programozási nyelvek elsajátításával – de ne feledkezzünk meg a kommunikációs készségek gyakorlásáról sem.

Alkalmazkodj a hallgatósághoz!

A kommunikáció másik fontos szempontja, hogy alkalmazkodjunk a hallgatóságunkhoz, akiknek eltérő lehet a tudásuk, tapasztalatuk és érdeklődésük az adott téma iránt. Meg kell próbálnunk megérteni a közönségünk nézőpontját, igényeit és elvárásait, és a kommunikációnkat ennek megfelelően alakítani. Ha például egy kezdőhöz beszélünk, kerüljük a szakzsargont, a rövidítéseket és a feltételezéseket, és ehelyett használjunk egyszerű és barátságos nyelvezetet, magyarázatokat és sok-sok bátorítást. Ha senior fejlesztővel beszélünk, használjunk pontos és szakszerű nyelvezetet, bizonyítékokat és logikát, és kerüljük az információk ismétlését vagy túlzott leegyszerűsítését. Amikor egy témánkban érdekelt féllel beszélgetünk, a technikai részletek helyett inkább a munkájának értékére és hatására kell összpontosítanunk.

Hallgass meg és tegyél fel kérdéseket!

A kommunikáció nemcsak az információ továbbításáról szól, hanem annak befogadásáról és megértéséről is. Ezért más fejlesztőkkel való kommunikáció során aktívan figyelni kell, és kérdéseket kell feltenni. A hallgatás azt jelenti, hogy odafigyelünk, érdeklődést mutatunk, és tudomásul vesszük, amit a másik mond. A kérdés feltevés azt jelenti, hogy tisztázzuk, ellenőrizzük és bővítjük a kapott információkat, valamint kifejezzük saját gondolatainkat és véleményünket. A hallgatás és a kérdezősködés segíthet a többi fejlesztővel való kapcsolat, bizalom és tisztelet kialakításában, valamint abban, hogy tanuljunk tőlük és fejlesszük saját készségeinket.

Használj kódpéldákat!

A kódpéldák használata hatékony módja a fejlesztők közötti kommunikációnak. A kódpéldák hasznosak a készségek bemutatásához, az ötletek magyarázatához és a visszajelzések kéréséhez. Kódpéldák használata során ügyelni kell arra, hogy a kódot megfelelően formázzuk, a kód logikáját és célját magyarázó megjegyzésekkel legyen ellátva, és értelmes és következetes elnevezési konvenciókat kövessünk. Ezenkívül a kód strukturálására behúzásokat, szóközöket és zárójeleket kell használni. Ha a másik fél nem ismeri a nyelvezetünket vagy keretrendszerünket, használjunk álkódot vagy egyszerűsített kódot. Végül pedig online eszközök vagy platformok, például a GitHub, a CodePen vagy a Stack Overflow is használhatóak a kódpéldák megosztására.

A sokszínűség és az etikett tiszteletben tartása

Végül pedig a kommunikáció a sokszínűség és az etikett tiszteletben tartásáról is szól, amikor fejlesztőkkel érintkezünk. A sokszínűség a fejlesztők közötti különbségek és hasonlóságok felismerését és megbecsülését jelenti a kultúra, a háttér, az identitás, a vélemény és a stílus tekintetében. Az etikett a fejlesztők viselkedését és kommunikációját különböző helyeken és helyzetekben szabályozó normák és viselkedési szabályok betartását jelenti. Például tiszteletben kell tartania azon közösségek vagy szervezetek magatartási kódexét, amelyekhez tartozunk vagy amelyekben éppen részt veszünk. A fejlesztőkkel való kommunikáció során is udvariasnak, udvariasnak és professzionálisnak kell lennie, és kerülnie kell a sértő, durva vagy nem megfelelő nyelvezetet vagy viselkedést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like